Marcin Grzymkowski, założyciel eobuwie.pl, zwycięzcą 14. edycji konkursu EY Przedsiębiorca Roku

24 November 2016
  • Udostępnij

Gala Finałowa EY Przedsiębio...

Firmy z Polski wśród innowac...

Tytuł EY Przedsiębiorca Roku otrzymuje Marcin Grzymkowski, twórca marki eobuwie.pl, która jest liderem internetowej sprzedaży obuwia i galanterii skórzanej. Zwycięzca jest też laureatem kategorii Nowe Technologie/Innowacyjność. W kategorii Produkcja i Usługi zwyciężył Jan Kalisz, prezes firmy Fibrain. Barbara Sołtysińska, twórczyni LifeTube i indaHash została laureatką w kategorii Nowy Biznes. Nagrodę Specjalną otrzymały założycielki Phenicoptere – Monika Żochowska i Ewa Dudzic.

– To była wyjątkowa edycja. Po pierwsze, dlatego, że w konkursie mieliśmy do czynienia z ogromną różnorodnością modeli biznesowych, które pokazują jak jesteśmy otwarci, pomysłowi, innowacyjni i po prostu przedsiębiorczy. To dobry znak dla naszej gospodarki. Po drugie, w tym roku wśród finalistów mieliśmy rekordową liczbę pań, które reprezentują młody, bardzo innowacyjny biznes – niezależnie od tego czy branża, w której prowadzą działalność kojarzona jest z nowoczesnymi technologiami czy z produktami bardziej konwencjonalnymi. A po trzecie, w finale mieliśmy przedstawicieli znakomitych firm rodzinnych, w których pasja do biznesu przekazywana jest pokolenia na pokolenie – mówi Jacek Kędzior, Partner Zarządzający EY Polska. – Cieszymy się, że już od 14 lat możemy promować przedsiębiorczość i przedsiębiorców w Polsce, a także wspierać ich na forum międzynarodowym w ramach światowego programu EY Entrepreneur of the Year – dodaje.

Marcin Grzymkowski, eobuwie.pl – Przedsiębiorca Roku 2016

W tegorocznej edycji konkursu po raz pierwszy zdobywcą tytułu EY Przedsiębiorca Roku został laureat kategorii Nowe Technologie/Innowacyjność. Niezależne jury nagrodziło Marcina Grzymkowskiego za „napisanie historii transformacji gospodarczej w pigułce – przekształcenie firmy rodzinnej, działającej tradycyjnymi metodami, w firmę epoki digitalizacji – o dużej skali i znakomitych wynikach finansowych.” Eobuwie.pl to lider sprzedaży online markowego obuwia, akcesoriów i galanterii skórzanej. Firma działa w Polsce, na Słowacji, Węgrzech i Ukrainie, w Czechach, Niemczech, Austrii, Wielkiej Brytanii, Bułgarii oraz w Rumunii. W planach jest dalszy rozwój rynków zagranicznych. Od 9 lat spółka systematycznie się rozwija, notując coroczne wzrosty sprzedaży. Od konkurencji odróżnia ją elastyczność i szybkość dostaw, bezpłatne zwroty oraz wysoka jakość usług. Eobuwie.pl ma w ofercie ponad 450 marek oraz asortyment przekraczający 35 000 produktów. W 2015 r. firma połączyła się z CCC, które posiada blisko 75% akcji spółki.

– Zwycięzca 14. edycji, Marcin Grzymkowski, stworzył firmę, która jest liderem w swojej kategorii i która konsekwentnie podbija kolejne rynki, wykorzystując efekt skali. Marcin Grzymkowski miał odwagę i wizję w budowaniu swojej marki eobuwie.pl. W przypadku tej firmy innowacja to przełamanie tradycyjnego myślenia, że buty przed zakupem trzeba mierzyć. Plan rozwoju firmy zakłada zdobycie pozycji lidera internetowej sprzedaży obuwia w Europie Środkowej i Wschodniej. Mam nadzieję, że Marcinowi Grzymkowskiemu uda się też podbić Monte Carlo – mówi Bartłomiej Smolarek, audytor konkursu EY Przedsiębiorca Roku.

Marcin Grzymkowski będzie reprezentował Polskę podczas światowego finału EY World Entrepreneur of the Year w czerwcu 2017 roku, w Monte Carlo, w którym zmierzy się z laureatami z około 60 lokalnych edycji.

Marcin Grzymkowski, eobuwie.pl – Zwycięzca w kategorii Nowe Technologie/Innowacyjność

Twórca eobuwie.pl został także laureatem kategorii Nowe Technologie/Innowacyjność za „wykorzystanie nowych technologii do przekształcenia tradycyjnego biznesu w nowoczesny – transformację, której towarzyszy sukces biznesowy.”

Jan Kalisz, Fibrain – Zwycięzca w kategorii Produkcja i Usługi

W kategorii Produkcja i Usługi zwyciężył Jan Kalisz, prezes firmy Fibrain. Nagroda została przyznana za: „nieustanne dążenie do unowocześniania produktu i skuteczne angażowanie młodych ludzi do pracy przy rozwijaniu firmy.” Fibrain jest strategicznym graczem na ryku technologii światłowodowych. Firma działa w biznesie od ponad dwudziestu lat i z powodzeniem sprzedaje produkty do transmisji światłowodowej na blisko 40 zagranicznych rynkach. Spółka posiada 3 nowoczesne ośrodki produkcyjne oraz rozbudowane działy B+R. FIBRAIN to innowacyjna firma, która przeznacza znaczące środki na badania i rozwój, ponieważ, zdaniem Jana Kalisza, jest to fundament rozwoju przedsiębiorstwa.

Barbara Sołtysińska, LifeTube/indaHash, Zwyciężczyni w kategorii Nowy Biznes

W kategorii Nowy Biznes, przeznaczonej dla firm, które są na rynku od 2 do 5 lat, zwyciężyła założycielka LifeTube i indaHash, Barbara Sołtysińska. LifeTube zajmuje się wprowadzaniem oraz wspieraniem marek na YouTube dzięki współpracy z najpopularniejszymi twórcami wideo. Obecnie zrzesza ponad 260 kanałów, które łącznie docierają do 32 mln subskrybentów. LifeTube jest liderem rynku influencer marketingu w Polsce. Wśród klientów są największe marki ze wszystkich branż – w ciągu 3 lat istnienia LifeTube zrealizował ponad 850 kampanii. indaHash to międzynarodowa platforma do automatyzacji współpracy z influencerami. W 2016 roku indaHash zrealizował ponad 250 kampanii dla globalnych marek – na rynku polskim, niemieckim, w Wielkiej Brytanii i RPA. Obecnie zrzesza ponad 75 tys. influencerów. Jury przyznało tytuł Barbarze Sołtysińskiej za „zmysł tworzenia i rozwijania innowacyjnych firm o dużej wartości.”

– W 14. edycji konkursu EY Przedsiębiorca Roku aż 45% wszystkich zgłoszonych uczestników stanowiły firmy w kategorii Nowy Biznes. To pokazuje ogromną siłę, jaka drzemie w polskich młodych przedsiębiorcach. Wiele z nich ma bardzo innowacyjne produkty i nowatorskie podejście. Teraz przed nimi trudne wyzwanie, w jaki sposób przejść do stworzenia dużego biznesu – tłumaczy Jan Krzysztof Bielecki, Przewodniczący Programu EY Przedsiębiorca Roku.

Monika Żochowska, Ewa Dudzic, Phenicoptere, Nagroda Specjalna

Nagroda Specjalna w tegorocznej edycji trafiła do Moniki Żochowskiej i Ewy Dudzic z Phenicoptere za „konsekwencję w opracowaniu i wprowadzaniu na rynek zupełnie nowego produktu, który niesie duży potencjał rozwojowy.” Firma Phenicoptere stworzyła nową kategorię produktów w branży kosmetycznej – tekstyliów do demakijażu. Rękawiczki GLOV pozwalają oczyścić skórę tylko przy użyciu wody. Technologia została opracowana w Korei Południowej, ale rękawiczki są produkowane w Janowie Lubelskim. Ambicją założycielek jest, by GLOV stał się synonimem słowa „demakijaż”. Eksport stanowi obecnie 83% obrotów firmy.

Jury 14. edycji konkursu EY Przedsiębiorca Roku

O wyborze zwycięzców 14. edycji konkursu EY Przedsiębiorca Roku zdecydowało niezależne Jury, w składzie:

  • Jerzy Koźmiński – Przewodniczący Jury, Prezes Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności
  • Leszek Czarnecki – Przewodniczący Rady Nadzorczej Getin Holding
  • Andrzej Dębowski – Prezes Ustka Apartamenty
  • Marcin Iwiński – Przedsiębiorca Roku 2008, Wiceprezes Zarządu CD Projekt
  • Jacek Siwicki – Prezes Enterprise Investors
  • Krzysztof Pawiński – Przedsiębiorca Roku 2011, Prezes Grupy Maspex Wadowice
  • Ewald Raben – Przedsiębiorca Roku 2012, Prezes Grupy Raben
  • Andrzej Wiśniowski – Przedsiębiorca Roku 2013, Twórca firmy WIŚNIOWSKI
  • Adam Krzanowski – Przedsiębiorca Roku 2014, Prezes Grupy Nowy Styl
  • Paweł Buszman – Przedsiębiorca Roku 2015, Prezes Zarządu American Heart of Poland

Dotychczasowi laureaci tytułu EY Przedsiębiorca Roku to: Krzysztof Pawłowski (Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University w Nowym Sączu), Zbigniew Sosnowski (Kross), Tadeusz Winkowski (Quad/Graphics), Maciej Duda (Polski Koncern Mięsny DUDA), Dariusz Miłek (CCC), Michał Kiciński i Marcin Iwiński (CD Projekt), Piotr Mikrut (Śnieżka), Ryszard Florek (FAKRO) Krzysztof Pawiński (Grupa Maspex), Ewald Raben (Grupa Raben) Andrzej Wiśniowski (WIŚNIOWSKI), Adam Krzanowski (Grupa Nowy Styl) oraz Paweł Buszman (American Heart of Poland).

Partnerami 14. polskiej edycji konkursu i Gali Finałowej EY Przedsiębiorca Roku są: PKO Bank Polski, Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie, „Gazeta Wyborcza”, Radio TOK FM, „Harvard Business Review Polska”, WP Money.pl, TVN24 BiS oraz Tor Wyścigów Konnych Służewiec.

Materiały do pobrania