W czasie, gdy świat zmaga się z wpływem pandemii COVID-19 na rodziny, społeczności, firmy i gospodarkę, ludzie szukają inspirujących przywódców.
Autorka: Stasia Mitchell, EY Global Entrepreneurship Leader
W czasie, gdy świat zmaga się z wpływem pandemii COVID-19 na rodziny, społeczności, firmy i gospodarkę, ludzie szukają inspirujących przywódców. Dzisiaj, bardziej niż kiedykolwiek, duch przedsiębiorczości jest potrzebny do przeprowadzenia biznesu przez kryzys. Cieszę się, że przedsiębiorcy stają na wysokości zadania, dają przykład i budują lepiej działający świat.
Rozmawiając z nimi o tym, jak sobie radzą w obecnej rzeczywistości gospodarczej, odkrywam ze zdumieniem, jak wielu z nich nie tylko trwa, ale wręcz rozkwita. Uderzyło mnie, że mają takie same silne strony. Przywódcze cechy przedsiębiorców to:
Decyzyjność. Przedsiębiorcy, z którymi rozmawiałam, zadają właściwe pytania, a potem działają. Potrafią być precyzyjni w środku skomplikowanego kryzysu, przeliczyć i ocenić działania, których podjęcie jest konieczne, będąc jednocześnie przygotowanym na to, co przyjdzie potem.
Brad Keywell jest założycielem i prezesem firmy Uptake, członkiem YPO i zwycięzcą Światowego Konkursu EY Przedsiębiorca Roku 2019. Szybko zidentyfikował potrzeby i podjął odpowiednie kroki. Jego firma udostępnia oprogramowanie oparte na sztucznej inteligencji, pozwalające na lepsze zarządzanie transportem, organizacjom przewożącym żywność oraz środki medyczne.
Sprawność. Przedsiębiorcy są liderami, którzy łatwo się adaptują, są elastyczni, potrafią iść w nowym kierunku i szybko reagować na zmieniające się otoczenie gospodarcze. Girish Jhunjhnuwala, prezes Grupy Ovolo, uczestnik Konkursu EY Przedsiębiorca Roku oraz członek YPO, opowiada, jak zmienił sposób działania swojej grupy hotelowej, żeby przystosować się do nowych restrykcji. „Stale poszukujemy innowacji. Dzisiaj niczego innego nie potrzeba. Akceptując sytuację musimy się dostosowywać”.
Ambicja. Mimo że cele mogły się zmienić, to przedsiębiorcy są niepowstrzymani w swoim dążeniu do wywierania wpływu. Zastanawiają się, jak mogą wykorzystać swoją energię i ambicję, by pomóc tym, którzy są wokół nich. Jak mogą rozwijać się i wymyślać nowe rzeczy? Jakie wyzwania stwarzają szansę? Czy mogą testować nowe metody pracy, nowe strategie i rynki? Jak mogą zwiększać wartość, nie tylko teraz, ale także długoterminowo?
Członek YPO Glenn Keys jest współzałożycielem i szefem Aspen Medical. W 2017 roku wygrał australijską edycję Konkursu EY Przedsiębiorca Roku. Jego firma jest na pierwszej linii wsparcia ratownictwa medycznego w walce z COVID-19. Wierzy, że kryzys przetrwają te firmy, które „szukają nowych możliwości i są w stanie szybko zmienić kierunek działania”.
Komunikacja. Uważam, że to bardzo ważna cecha wszystkich liderów. W czasach, gdy nie możemy się fizycznie spotykać, nadal potrzebujemy poczucia bliskości. Przedsiębiorcy, którzy zmieniają świat, stale komunikują się ze swoim zespołem, by okazać mu empatię, dodać otuchy, wyrazić swoją wdzięczność, motywować, jasno pokazywać wyzwania i dawać przykład. Komunikują się nie tylko z pracownikami, ale także z klientami, dostawcami, inwestorami oraz społecznościami. Podoba mi się to, że niektórzy z nich robią wirtualne „Happy hours” za pomocą Zooma albo wysyłają codziennie newsletter, by wspierać swoją załogę.
Bernadette Ruth Irawati Setiady, zwyciężczyni Konkursu EY Przedsiębiorca Roku w Indonezji i członek jury Światowego Konkursy EY Przedsiębiorca Roku, jest prezesem Kalbe Farma. Podkreśla znaczenie szybkiej komunikacji, dzięki której pracownicy nie gubią się w domysłach. Irawati i jej zespół błyskawicznie stworzyli kryzysową grupę w mediach społecznościowych, która umożliwia bezpośredni kontakt z szefami jej 12 fabryk. Do grupy dołączono także zespół medyków, którzy przekazywali informacje dotyczące bezpieczeństwa w sposób łatwy i efektywny.
Komentując obecne wyzwania podkreśla, że „empatia jest bardzo ważna. Trzeba pokazać zespołowi, że się o niego dba. Nigdy nie przeżyliśmy czegoś takiego, ale jako zespół wspieramy się nawzajem”.
Kreatywne rozwiązywanie problemów. Nie ma instrukcji obsługi pandemii i przywódcy muszą być kreatywni w poszukiwaniu rozwiązań. Burza mózgów całego zespołu, stworzenie bazy źródeł i pomysłów – to jedna z metod. Widzieliśmy, jak sektor medyczny się zjednoczył, by stawić czoła wspólnemu przeciwnikowi. Widziałam też, jak przedsiębiorcy reagowali tworząc partnerstwa i kontaktowali się ze swoimi społecznościami.
Właśnie teraz takie stowarzyszenia jak YPO wiele zmieniają. Remy Garson, członek YPO i prezes firmy IBrands Global, przestawiał swoją produkcję kosmetyków na produkcję płynu do dezynfekcji rąk. Robiąc to poprosił YPO o pomoc. Powiedział, że YPO zmieniło wszystko. „Naprawdę jestem dumny ze społeczności YPO i jej pomocy. Jestem wdzięczny, że mogę być jej częścią. Dobrze się czuję wiedząc, że pomagamy”.
Wytrzymałość. Widzę tyle przykładów odporności, determinacji i energii, której przedsiębiorcy teraz potrzebują. Liderzy myślą nie tylko o tym jak przetrwać, ale przede wszystkim jak mogą się rozwijać i wykorzystać wyzwania, by wzmocnić swoje firmy. Są pozytywnie nastawieni do świata i wierzą, że wszystko da się zrobić – te cechy przedsiębiorców mnie zachwycają.
Wydaje mi się, że Girish Jhunjhnuwala najlepiej to podsumowuje mówiąc „zostaliśmy przewróceni, ale podnieśliśmy się. I nic nas nie zniszczy”.
Pasja w dążeniu do celu. Każdy z nas chce wiedzieć, że to co robi ma znaczenie i że jest częścią czegoś ważnego. Efektywny przedsiębiorca jednoczy zespół wokół wspólnego celu – wszyscy mają jasną wizję i silny kodeks wartości. Są liderami pytającymi jak połączyć odpowiedź na kryzys z celami firmy? Sięgają głęboko, by odnaleźć swoje najlepsze cechy.
Zdolność myślenia na wielką skalę. Podczas gdy nasz świat zmalał, odnoszący sukces liderzy wciąż potrafią myśleć szeroko. Wiedzą, że nie chodzi tylko o odpowiedź na to co teraz. Widzą konieczność ponownej oceny tego, co przyjdzie i przewidywania co dalej.
Odwaga. To niesamowita cecha, którą widzę u wielu przedsiębiorców. Mają siłę mierzyć się z sytuacją pełną trudnych wyzwań i odwagę podejmowania śmiałych decyzji. Niezależnie od tego, czy podejmują ryzyko wejścia na nowy rynek, czy uznają, że cel jest ważniejszy od zysków – potrafią iść do przodu i traktują dysrupcję jako szansę na rozwój.
Cenię spojrzenie Keywella, kiedy mówi, że „nie ma problemu, jeśli trochę się boisz. Problem się pojawi, jeśli przestaniesz. Musimy iść do przodu, działać, budować, tworzyć. Teraz przedsiębiorcy są po prostu niezbędni światu”.
Hojność. Ostatnia z przywódczych cech może być najważniejszą dla nas wszystkich. Obserwujemy hojność liderów YPO oraz uczestników EOY dla tych, którzy cierpią z powodu kryzysu. I nie chodzi tylko o hojność finansową, ale także o poświęcanie czasu, uczenie innych i przekazywanie idei. Bardzo mi się podoba niedawna historia 13-letniego Quinna Callandera, który w odpowiedzi na prośby szpitala stworzył ochraniacze na uszy. Dzięki temu pracownicy służby zdrowia, którzy całe dnie spędzają w maskach, odczuwają ulgę. Quinn nie tylko przekazał wszystkie swoje ochraniacze, ale przygotował wzór 3D i udostępnił go. I w tym właśnie, czyli kreatywnym rozwiązaniu problemu i hojności w podarowaniu swojego pomysłu, widzę cechy przywódcze przyszłego przedsiębiorcy i członka YPO.
To tylko część cech przedsiębiorców, które dzisiaj odgrywają znacząca rolę. Umożliwiają liderom nie tylko przetrwanie kryzysu, ale także rozwój ponad COVID-19 i bycie kagankiem nadziei w nadchodzących dniach.