W epoce transformacji cyfrowej, pojęcie biznesowej pewności nie istnieje. W jaki sposób przedsiębiorcze myślenie może wspomóc Twoją strategię wzrostu?
Cztery lekcje, których wszyscy możemy nauczyć się od najlepszych przedsiębiorców.
W epoce transformacji cyfrowej, pojęcie biznesowej pewności nie istnieje. W jaki sposób przedsiębiorcze myślenie może wspomóc Twoją strategię wzrostu?
Wykorzystując przedsiębiorcze podejście w rozwiązywaniu biznesowych problemów, liderzy mogą rozwijać elastyczne myślenie, wyobraźnię i umiejętność podejmowania decyzji. Oto, czego nauczyliśmy się od poprzednich zwycięzców konkursu EY World Entrepreneur Of The Year™, poczynając od zaprzyjaźnienia się z ryzykiem, a kończąc na podążaniu za własną intuicją.
Zaprzyjaźnij się z ryzykiem!
Jeśli znasz sztukę połykania ognia od dzieciństwa, prawdopodobnie czujesz się komfortowo z poziomem ryzyka.
Historia Cirque du Soleil założonego przez Guya Laliberté – od ulicznego artysty do miliardera, to podręcznikowa lekcja zarządzania ryzykiem. Odkrycie przez publiczność koncepcji cyrku w epoce nowożytnej wiązało się z ogromnymi nakładami finansowymi na spektakularne produkcje, o niespotykanej wcześniej skali i ambicji. Jego show „Kà” z 2005 roku, kosztował 165 milionów dolarów – ponad dwukrotnie więcej niż podobnie ekstrawagancka superprodukcja z Broadwayu – Spider Man: Turn Off The Dark.
Guy Laliberté, zwycięzca EY World Entrepreneur Of The Year™ 2007, określa się mianem „naczelnego klauna” w Cirque du Soleil i jest wciąż bardziej showmanem niż „garniturowcem”. Jest zaangażowany twórczo w każdą nową produkcję, tworząc ją ze sceny, a nie z niedostępnego biura.
Nie może już połykać ognia, ale jego apetyt na ryzyko nie maleje. W 2007 roku zajął czwarte miejsce w turnieju World Poker Tour, a w 2009 roku stał się jednym z pierwszych kosmicznych turystów odwiedzających Międzynarodową Stację Kosmiczną.
Jego własny opis lądowania może być metaforą jego drogi do sukcesu:
„Plazma iskrzy wokół okna, gdy temperatura wzrasta do 3000 stopni Fahrenheita. Czujesz ciepło. Kiedy spadochrony się otwierają, czujesz wstrząsy, wirujesz. Nie ma mowy o miękkim lądowaniu. Zasadniczo przechodzisz przez wypadek samochodowy. Ale twoje siedzenie zostało wyprofilowane do twojego ciała i jesteś do niego praktycznie przywiązany.”
Zastrzyk adrenaliny? Tak. Ryzykowne zachowanie? Tak. Ślepe, nieprzemyślane ryzyko? Nie. Laliberté jest jednym z najlepszych akrobatów na świecie, wykonuje choreografie powietrzne, które zdają się przeczyć prawom fizyki, ale w rzeczywistości opierają się na latach praktyki, perfekcyjnej technice, koordynacji czasowej co do sekundy i niewidocznej dla obserwatorów asekuracji.
Znajdź niszę!
Gdy Charles Rolls i Tim Warrillow szukali odpowiedniego toniku do idealnego koktajlu, jedyną opcją była syntetyczna woda aromatyzowana substancjami chemicznymi, która zagłuszała roślinne nuty w ginie.
Dwaj współzałożyciele, będący zwycięzcami brytyjskiej edycji EY Entrepreneur Of The Year 2013, znaleźli niewykorzystaną lukę na rynku. Bazą ich nowego toniku była chinina pochodząca z kory Cinchona ledgeriana – drzewa rosnącego we wschodnim Kongu. Inne naturalne składniki pochodziły z całego świata: meksykański olej pomarańczowy, zielony imbir z Wybrzeża Kości Słoniowej, cytryny ze zboczy Etny, wanilia z Madagaskaru.
Premiera toniku „Fever-Tree” była nie tyle wprowadzeniem nowego produktu, co narodzinami nowej kategorii napojów: miksera premium. Do toniku dołączono gorzką cytrynę, piwo imbirowe i szereg mikserów używanych w koktajlach na całym świecie. Dziś firma jest globalną marką, której sprzedaż przekracza 170 mln GBP (830 mln PLN).
Wielu przedsiębiorców buduje firmy bazując na osobistych doświadczeniach. Dzięki nim potrafią odnaleźć niszę rynkową. Jeśli znajdziesz osobistą potrzebę, którą ciężko zaspokoić, prawdopodobnie nie jesteś sam. Takie odkrycie może stać się w przyszłości rosnącym rynkiem.
Myśl inaczej!
To słynne hasło reklamowe (Apple – Think different) może służyć jako motto dla każdego przedsiębiorcy. Manny Stul, prezes Moose Toys i zwycięzca EY World Entrepreneur Of The Year 2016, mówi: „Jesteśmy wybredni, jeśli chodzi o „myślenie inaczej” i rzucamy wyzwanie naszym zespołom, aby wyznaczały trendy, a nie je śledziły”.
Jeśli zamierzasz przełamać schemat, musisz zerwać z konwencjonalną mądrością. Możliwość odmiennego podejścia do problemu, procesu lub drogi do wejścia na rynek ma kluczowe znaczenie dla biznesu. Ten szczególny sposób myślenia stał się współczesnym imperatywem, ponieważ era transformacji wpływa na niemal każdą branżę.
„Dla przedsiębiorców głównymi motorami działania są systemy zarządzania, procesy i ludzie”, mówi amerykański zwycięzca EY Entrepreneur Of The Year 2010 i obecny Przewodniczący Jury EY World Entrepreneur Of The Year Jim Nixon z Nixon Energy Investments. „Ale przedsiębiorcy są intuicyjni i przełamują schematy – zmieniają coś i sprawiają, że jest inaczej.”
Przełamanie schematu może przybierać różne formy. Kiedy Ilkka Paananen założył w Helsinkach firmę zajmującą się tworzeniem gier mobilnych, jego ambicją było zbudowanie spółki o zasięgu globalnym. Kilka lat później Supercell stał się pierwszym „decacornem” w Europie – firmą o kapitalizacji rynkowej większej niż 10 mld USD.
„Chcieliśmy zbudować nowy rodzaj firmy produkującej gry, która skupiłaby się na pozyskiwaniu najlepszych, kreatywnych pracowników” – mówi Ilkka Paananen, fiński Przedsiębioca Roku 2015 , „Firmy, która zapewni im środowisko pobudzające w nich kreatywność”. Pozwolił swoim głównym programistom pracować autonomicznie, bez korporacyjnych ram.
Spółka wprowadziła kolejno cztery megahity: Hay Day, Clash of Clans, Boom Beach i Clash Royale. Największy hit (Clash of Clans) został stworzony przez zespół skłądający się zaledwie z pięciu osób.
Sukces nie przyczynił się do zmiany wiary Paananena w tworzenie autonomicznych zespołów. Małe zespoły, starannie zrekrutowane, mają swobodę w tworzeniu gier, w które wierzą. I to według przedsiębiorcy nadal stanowi różnicę między Supercellem a innymi dużymi twórcami gier.
Mając odwagę myśleć inaczej, można odkryć nowe źródła wartości.
Podążaj za intuicją!
„Olśnienia zdarzają się rzadko, ale kiedy się zdarzają, zmieniają kierunek twojego życia”, mówi Craig Heatley z Rainbow Corporation i Sky Network Television, zdobywca nagrody EY Entrepreneur Of The Year 2012 w Nowej Zelandii.
Przedsiębiorcy są wyposażeni w szósty zmysł, który rozpoznaje szansę, zanim będzie można ją całkowicie zracjonalizować. Ten przedsiębiorczy instynkt pozwala im wyprzedzać konkurencję i podążać w kierunku celu, który nie zawsze jest widoczny na pierwszy rzut oka. Słuchanie intuicji jest czymś, co wszyscy liderzy biznesu powinni robić częściej.