Poznaj pozostałych finalistów 15. edycji

Nowy Biznes

Kamil Bargiel

SentiOne

Głównym produktem firmy jest narzędzie SentiOne, które umożliwia zbieranie i analizowanie opinii internautów z m.in. portali społecznościowych, forów dyskusyjnych, blogów oraz komentarzy. Autorskie narzędzie monitorujące internet pozwala określić czy opinia jest negatywna, czy pozytywna, czy autorem jest kobieta, czy mężczyzna, czy też, jaki jest zasięg dyskusji. Firma ma dziś ponad tysiąc klientów. Są wśród nich sklepy internetowe, urzędy, politycy, celebryci, a przede wszystkim korporacje, agencje interaktywne, PR i reklamowe. Najwięksi klienci zapewniają spółce 40% przychodów. Poza Polską spółka działa na ponad 30 rynkach europejskich.

Najważniejszymi wartościami, jakimi kieruje się Kamil Bargiel są szczerość i zaangażowanie, wsparte ciężką pracą. Wizja SentiOne, którą Kamil Bargiel ma na najbliższe lata, to międzynarodowa firma mająca wielu klientów na wszystkich kontynentach - globalny lider innowacji w analityce treści publikowalnych online.

Damian Sikora, Bartek Jędrychowski

Gamekit SA

Damian Sikora i Bartek Jędrychowski założyli platformę internetową Gamekit.com skupiającą użytkowników gier free to play, czyli takich, w których gra jest darmowa, jednak dodatki do gry są płatne. Gamekit daje graczom możliwość zdobycia płatnych dodatków bez wydawania pieniędzy, poprzez wykonywanie zadań w grach i na stronach reklamodawców. W ciągu 4 lat w serwisie zarejestrowało się ponad 13 milionów użytkowników, w tym ponad 10 milionów poza Polską. Serwis działa na 15 rynkach, z których kluczowe to USA, Niemcy, Francja i Wielka Brytania. Miesięcznie serwis ma 50 milionów odsłon, a użytkownicy odebrali nagrody o łącznej wartości ponad 9 milionów złotych.

Pomysł na biznes zrodził się z pasji do grania i wrodzonej przedsiębiorczości – Damian Sikora i Bartek Jędrychowski znają się ponad 20 lat, a od 15 lat wspólnie działają w biznesie internetowym, tworząc duże serwisy dla graczy oraz do przesyłania plików online. Twierdzą, że rozwijanie globalnie działającej firmy, praca z wyjątkowym zespołem i możliwość ciągłej realizacji i testowania własnych pomysłów są dla nich kwintesencją przedsiębiorczości i kluczowym elementem ich życia.

Anna Skórzyńska, Marcin Gawroński

Szumisie Sp. z o.o.

Klienci firmy to w przeważającej większości oczekujący dziecka i świeżo upieczeni rodzice. 30% przychodów ze sprzedaży firmy pochodzi z rynku polskiego, reszta to rynki europejskie. Szumisie wykorzystują aktywnie do sprzedaży media społecznościowe. Wychodząc naprzeciw technologicznym wymaganiom rynku opracowali aplikację do sterowania Szumisiem i przygotowują kolejne rozwiązania, jak mierzenie temperatury niemowlaka i innowacyjny mechanizm szumiący.

Anna Skórzyńska, będąc mamą dwójki dzieci, stosowała popularną metodę uspokajania noworodków – czyli dźwięk suszarki do włosów. I wtedy powstał pomysł stworzenia zabawki, której szum wpływałby uspokajająco na dzieci. Przedsiębiorcy starają się, by Szumisie kojarzyły się przede wszystkim z firmą, która dba o spokojny sen dzieci, dając wytchnienie i chwilę odpoczynku młodym rodzicom. W prowadzeniu firmy najważniejsza jest dla nas misja - Szumiś powstał z potrzeby mamy, dlatego słuchamy rodziców i dla nich tworzymy nasze misie.

Produkcja i Usługi

Jakub Swadźba

Diagnostyka Sp. z o.o.

Jakub Swadźba stworzył największą w Polsce sieć laboratoriów medycznych dostępnych w każdym z województw w Polsce. Zatrudnia ponad 5 tys. pracowników, z których ponad tysiąc to diagności i lekarze ze specjalizacjami zaangażowani w pracę w ponad 140 laboratoriach oferujących najbogatszy wybór badań. Rocznie obsługuje 15 milionów pacjentów, współpracuje z tysiącami placówek ochrony zdrowia i wykonuje 60 milionów badań. Oferuje 2500 testów, które dają pacjentom dostęp do najnowszych osiągnięć współczesnej medycyny. Rocznie zwiększa przychody o 12-14%. Stworzył też serwis, który pozwala pacjentom na zdalną konsultację wyników badań laboratoryjnych z konsylium lekarsko-diagnostycznym.

Dr hab. n. med. Jakub Swadźba jest współtwórcą nowych metod oznaczania przeciwciał występujących w wielu chorobach autoimmunologicznych. Prowadzi konsultacje medyczne w dziedzinie zaburzeń autoimmunologii. Angażuje się we wdrażanie innowacyjnych rozwiązań technologicznych w dziedzinie usług medycznych, a swój styl zarządzania nazywa kontrolowaniem przez budżetowanie. „Więcej niż wynik” – to misja przedsiębiorcy w dążeniu do sukcesu firmy.

Jacek Furman

Aflofarm

Aflofarm to lider na rynku farmaceutycznym w Polsce, firma obecna na rynku od niemal 30 lat. W swoim portfolio ma leki na receptę, leki bez recepty, wyroby medyczne, suplementy diety i kosmetyki. Jest największą firmą farmaceutyczną w Polsce w sektorze leków bez recepty i ma drugą pozycję w sprzedaży dermokosmetyków w obrocie aptecznym. Produkty Aflofarmu są sprzedawane także w 27 krajach na całym świecie. Aflofarm od kilku lat jest największym reklamodawcą w Polsce. W najbliższych latach szczególnie mocno będzie inwestować w badania i rozwój w segmencie leków na receptę oraz ekspansję zagraniczną.

Jacek Furman przejął stery firmy w 2006 roku. W budowaniu strategii marketingowej od początku koncentrował się na innowacyjnym zarządzaniu produktami i poszukiwaniu unikalnej przewagi konkurencyjnej. Tajemnicą sukcesu firmy, według przedsiębiorcy, jest połączenie wiedzy i doświadczenia w obszarze produkcji leków z szybkością działania i odpowiedniego reagowania na zmieniające się potrzeby rynku.

Piotr Krupa

KRUK S.A.

KRUK S.A. jest jedną z 5 największych firm zarządzających wierzytelnościami na świecie. Firma działa w 9 krajach europejskich i zatrudnia prawie 3 tys. osób. Od 2011 roku spółka jest notowana na GPW, a jej kapitalizacja przekroczyła 6,5 mld PLN.

Strategia KRUKa oparta jest na prougodowości i pomocy osobom zadłużonym w wychodzeniu z długów. Motto Piotra Krupy brzmi: „traktuj ludzi tak, jak sam chciałbyś być traktowany w ich sytuacji”. Właśnie dlatego Piotr Krupa planuje nową usługę, której celem jest nauczenie ludzi, jak obniżyć część wydatków domowych dzięki tańszym zakupom.

Sukcesem dla przedsiębiorcy jest rozwój. A żeby to osiągnąć ważne dla niego jest mieć w zespole właściwe osoby na odpowiednich stanowiskach. Zysk jest potrzebny, żeby tworzyć nowe rzeczy, a nie po to, by go gromadzić. Piotr Krupa wierzy w prawo przyciągania i pozytywne myślenie. Chętnie bierze udział w różnych aktywnościach sportowych, bo chce poczuć, że ma energię i potrafi coś zrobić samodzielnie. Dzięki takiej postawie udało mu się z powodzeniem wielokrotnie zakończyć zawody Ironman.

Tomasz Domogała

TDJ SA

Przedsiębiorca, właściciel rodzinnej firmy inwestycyjnej aktywnej w czterech obszarach działalności – Equity, Venture, Estate oraz Fundacji. Obecnie największym obszarem inwestycyjnym jest Equity, do którego należą między innymi notowane na GPW w Warszawie spółki z branży okołogórniczej, energetycznej, odlewniczej oraz offshore. W Venture skupione są inwestycje w innowacyjne, technologiczne startup’y, a w Estate, w nieruchomości mieszkaniowe i komercyjne. Jego ulubionym obszarem jest Fundacja TDJ w ramach której wspiera edukację i rozwój dzieci i młodzieży.

Tomasz Domogała jest absolwentem Uniwersytetu Stanforda w USA, Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie oraz University of Loughborough w Wielkiej Brytanii. Po udanej sukcesji zarządza TDJ od 2010 roku, a wartość spółek w jego portfelu systematycznie rośnie. W tym czasie dokonał 9 akwizycji przeszło 30 firm i rozszerzył działalność o nowe obszary biznesowe. Obecnie suma kapitalizacji publicznych spółek portfelowych TDJ wynosi już ponad 3 mld PLN.

Tomasz Domogała podkreśla, że najważniejsi dla niego są ludzie. Tworzenie wyjątkowych zespołów profesjonalistów jest fundamentem rozwoju TDJ.

Paweł Jarski

Elemental Holding S.A.

Grupa Elemental Holding, notowana na GPW, działa na 35 rynkach Europy i Bliskiego Wschodu. Specjalizuje się w obrocie i przetwarzaniu metali nieżelaznych oraz metali szlachetnych głównie pochodzących z układów elektronicznych i zużytych katalizatorów. Czołowymi klientami Elemental Holding są huty i rafinerie.

Dzięki odpowiednio zdefiniowanej strategii, opartej na akwizycjach zagranicznych i krajowych, dobrze dobranej kadrze menedżerskiej, gotowej do podejmowania szybkich decyzji i natychmiastowego reagowania na pojawiające się możliwości rynkowe, przedsiębiorca stworzył niekwestionowanego lidera w tej części regionu. Jego model biznesowy opiera się na konsolidacji rynku poprzez stworzenie federacji firm, w której Elemental Holding posiada większość decyzyjną.

Przedsiębiorca uważa, że jego największym sukcesem jest zyskanie szacunku wśród pracowników, dostawców i odbiorców. Paweł Jarski jest też prezesem Polskiego Związku Triathlonowego.

Nowe Technologie / Innowacyjność

Tomasz Rogucki, Sebastian Stygar

Lingaro

Lingaro świadczy usługi informatyczne i specjalizuje się w dostarczaniu rozwiązań Business Intelligence, w tym zaawansowanych systemów analityki danych oraz Big Data. Klientami są międzynarodowe korporacje, które za istotne źródło przewagi konkurencyjnej przyjmują kulturę organizacyjną podejmowania decyzji w oparciu o dane. Grupa przedsiębiorstw zatrudnia 385 osób na świecie, w tym 340 w Polsce i rozwija się w tempie 30% rocznie.

Przedsiębiorcy od początku koncentrowali się na jak najlepszym zrozumieniu potrzeb klientów oraz adresowaniu ich dzięki innowacyjności polskich programistów, wykorzystując przy tym szybkość działania stworzonej przez siebie organizacji.

Jako cel stawiają sobie budowę międzynarodowego czempiona branży IT. Fundamentalne w prowadzeniu biznesu są dla nich wartości firmowe, szacunek dla indywidualności i praca zespołowa. Ich rola w przedsiębiorstwie polega na przyciąganiu najlepszych talentów, obsadzaniu ich w kluczowych rolach i zapewnianiu im swobody działania.

Tomasz Bochenek

Orbitvu

Spółka Orbitvu stworzyła unikalne rozwiązanie automatyzujące, upraszczające i kilkukrotne przyspieszające proces wykonywania zdjęć produktowych 2D, 3D, 360 w formie kompaktowych studiów fotograficznych.
Orbitvu korzysta z unikalnej kombinacji wiedzy technicznej z różnych dziedzin: fotografii, informatyki, elektroniki, mechaniki. Dzięki zaawansowanym algorytmom przetwarzania obrazów, stosowaniu wysokiej jakości materiałów i unikatowych, opatentowanych konstrukcji urządzeń, firma uzyskała trwałą przewagę i jest absolutnym liderem technologicznym na rynku.

Rozwiązania spółki trafiają na szeroki rynek klientów, którzy mają potrzebę digitalizacji produktów w celach sprzedaży, promocji, archiwizacji i komunikacji. Głównym odbiorcą jest dynamicznie rosnąca branża e-commerce. Produkty znalazły już nabywców na 6 kontynentach w ponad 60 krajach. Eksport stanowi ponad 90% przychodów spółki.

Dla przedsiębiorcy ważne jest stworzenie firmy, której produkty będą wyznacznikiem jakości i innowacyjności w branży.

Paweł Biskupski

Systemics-PAB Sp. z o.o.

Systemics-PAB świadczy usługi konsultingowe z zakresu telekomunikacji oraz IT, zajmując się przede wszystkim pomiarami jakości połączeń w sieciach telefonii komórkowej. Przeprowadza testy aktywne i pasywne, analizuje wyniki i proponuje najskuteczniejsze metody oraz sposoby optymalizacji sieci i usług. Dzięki zaleceniom Systemics-PAB sieci działają wydajniej, dokładniej i efektywniej.

Głównymi klientami Systemics-PAB są operatorzy telefonii komórkowej oraz regulatorzy rynku telekomunikacyjnego na całym świecie. Usługi świadczone w Polsce to zaledwie 5% przychodów.

Paweł Biskupski uważa, że do osiągnięcia sukcesu konieczne jest dywersyfikowanie działań i rynków, zdolność przeprowadzania kompleksowych projektów oraz umiejętność podejmowania ryzyka. Jednocześnie należy uważnie studiować zmiany i trendy rynkowe, a zdobytą wiedzę łączyć z doświadczeniem i razem skutecznie wdrażać w życie.

Paweł Biskupski jest też jednym ze współkonstruktorów pierwszego polskiego komputera osobistego Mazowia.